Klant aan het woord: Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis
Als technisch projecteider is Theo Mols, samen met zijn collega-projectleiders, verantwoordelijk voor alle nieuwbouw-, renovatie- en onderhoudsprojecten bij het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ). Hij vertelt over zijn inmiddels zeer langdurige samenwerking met Powertec Diesel Services.
“Het begon allemaal met de vervanging van de oude noodstroominstallaties op de locatie TweeSteden in Tilburg”, blikt Mols terug. “Dat project deden we samen met Van Rietschoten en Houwens in combinatie met Spruyt Energiesystemen, de voorloper van Powertec. Dan praten we over meer dan 20 jaar geleden, hè. Sindsdien doen ze al het reguliere onderhoud aan onze noodstroomvoorziening. Ook hebben we samen alweer een paar grote aanpassingen binnen de systemen doorgevoerd, zoals een nieuwe regelinstallatie 2 jaar geleden.”
Het cruciale belang van noodstroom
“Ziekenhuizen hebben complexe systemen, waar veel vanaf hangt”, benadrukt Mols het belang van een goede noodstroomvoorziening. “Het wegvallen van de netstroom is in Nederland uitzonderlijk. Maar stel je voor dat het gebeurt terwijl er een patiënt op de operatietafel ligt, of aan de beademing op de IC. Dan is noodstroom even cruciaal voor die patiënt als het werk dat een arts of specialist normaal gesproken doet.”
Drie noodstroomaggregaten (NSA’s)
“Onze noodstroomvoorziening bestaat uit drie NSA’s, die ook als elkaars back-up fungeren. Zodra de netspanning wegvalt gaan alle 3 de installatiedelen automatisch aan. Daarbij hebben we het zo geregeld dat alles wat met de operatiekamers of de IC te maken heeft, binnen 6 seconden weer in de lucht is. Daarbij maakt het niet uit welke generator als eerste is opgestart. Vervolgens wordt de stroom in de rest van het ziekenhuis hersteld. Dat gebeurt binnen 2 à 3 minuten. Maar omdat alle medische apparatuur ook een accu heeft, heeft dit geen gevolgen voor de zorg aan patiënten.”
Minimaal 23 uur draaien op één voorraad olie
“Wij hebben altijd een standaard voorraad olie, waarop ook onze verwarmingsketels werken. Die voorraad is zo groot, dat we bij een calamiteit én 20 graden vorst nog steeds 23 uur op volle belasting kunnen blijven draaien. Zonder dat we de verwarming uit hoeven zetten. En met Shell hebben we de afspraak dat onze tanks elke 20 uur worden bijgevuld. We kunnen dus altijd op vol vermogen blijven draaien.”
Maandelijks testen
De noodstroomvoorziening van het ETZ wordt regelmatig getest, benadrukt Mols: “Hiervoor hebben we standaard procedures, waarbij we het complete systeem elke vier weken op volle belasting testen. Dat doen we in meerdere shifts, want je begint om 4 uur ’s ochtends en bent er tot 12 uur ’s nachts mee zoet. De hele dag zijn we dan bezig met afbouwen, uitschakelen en opstarten. En vooral veel communiceren, want iedereen die er mogelijk gevolgen van ondervindt moet op de hoogte zijn. Dus elke keer dat we afschakelen doen we ook een complete belronde. En vinden wij tijdens zo’n test iets dat afwijkt, dan hoeven we maar te bellen en Powertec schiet ons direct te hulp.”
Sparren met de techneuten van Powertec
Daarnaast verzorgt Powertec ook het preventief en correctief onderhoud: “Filters vervangen. Olie verversen. Dat soort zaken. Ook voeren ze standaard hun eigen controles. Of ik tevreden ben over Powertec? Ik vind ze geweldig! Het zijn echte techneuten, no-nonsense mensen die van wanten weten. We kunnen goed met ze sparren, samen diep de materie in. Ze houden de actuele wet- en regelgeving op hun vakgebied goed bij en adviseren ons op een proactieve manier.”